صفحه اصلی تماس با ما عناوین مطالب پروفایل ریحانه ها آیت الله سیستانی | ||
|
فيلم و عکس نامحرمس 1183: نگاهکردن به تصوير زن نامحرم و بدون پوشش چه حکمى دارد؟ نگاهکردن بهصورت زن در تلويزيون چه حکمى دارد؟ آيا بين زن مسلمان و غيرمسلمان و بين پخش آن بهطور مستقيم و يا غير مستقيم تفاوتى وجود دارد؟ ج: نگاهکردن به تصوير زن نامحرم، حکم نگاهکردن به خود زن نامحرم را ندارد، بنا بر اين اگر نگاه از روى لذّت نبوده و خوف افتادن به گناه نباشد و تصوير هم متعلّق به زن مسلمانى که بيننده آن را مىشناسد نباشد، اشکال ندارد و بنا بر احتياط واجب نبايد به تصوير زن نامحرم که بهطور مستقيم از تلويزيون پخش مىشود، نگاه کرد ولى در پخش غيرمستقيم تلويزيونى اگر ريبه و خوف افتادن به گناه نباشد، نگاهکردن اشکال ندارد. س 1184: مشاهده برنامههاى تلويزيونى که از ماهواره دريافت مىشوند، چه حکمى دارد؟ اگر ساکنان استانهاى مجاور دولتهاى خليج فارس برنامههاى تلويزيونى آن دولتها را مشاهده کنند، حکم آن چيست؟ ج: از آنجا که برنامههايى که توسط ماهوارههاى غربى پخش مىشوند و همچنين برنامههاى تلويزيونى بيشتر دولتهاى مجاور، دربردارنده آموزش افکار گمراهکننده و تحريف حقايق و لهو و فساد هستند و غالباً مشاهده آنها باعث گمراهى و فساد و ارتکاب کارهاى حرام مىگردد، بنا بر اين دريافت و ديدن آنها جايز نيست. س 1185: آيا ديدن يا شنيدن برنامههاى طنز از راديو و تلويزيون اشکال دارد؟ ج: گوشدادن به برنامههاى طنز و نمايشهاى فکاهى و ديدن آنها اشکال ندارد مگر آن که مستلزم اهانت به مؤمنى باشد. س 1186: هنگام جشن عروسى چند عکس از من گرفته شد که در آنها حجاب کامل نداشتم، اين عکسها در حال حاضر نزد دوستان و اقوام من هستند. آيا جمعآورى آنها بر من واجب است؟ ج: اگر وجود عکسها نزد ديگران مفسدهاى ندارد و يا برفرض ترتّب مفسده، شما در دادن عکسها به ديگران نقشى نداشتهايد يا جمعکردن آنها از ديگران براى شما مشقّت دارد، تکليفى در اينباره نداريد. س 1187: آيا بوسيدن تصاوير امام(قدّسسرّه) و شهدا براى ما زنان از اين جهت که به ما نامحرم هستند، اشکال دارد؟ بهطور کلى تصوير شخص حکم خود او را ندارد. لذا بوسيدن تصوير به عنوان احترام و تبرک جستن و اظهار محبت در صورتى که قصد ريبه و خوف افتادن به گناه نباشد، اشکال ندارد. س 1188: آيا ديدن تصاوير زنان برهنه و نيمه برهنه در فيلمهاى سينمايى و غير آن، در صورتى که آنان را نشناسيم، جايز است؟ ج: نگاهکردن به فيلمها و تصاوير، حکم نگاهکردن به اجنبى را ندارد و در صورتى که از روى شهوت و ريبه نباشد و مفسدهاى هم بر آن مترتب نشود، شرعاً اشکال ندارد ولى با توجه به اينکه ديدن تصوير برهنهاى که شهوت برانگيز است، غالباً از روى شهوت بوده و به همين دليل مقدمه ارتکاب گناه مىباشد، بنا بر اين ديدن آنها حرام است. س 1189: آيا جايز است زن در جشنهاى عروسى بدون اجازه شوهرش عکس بيندازد؟ و بر فرض جواز، آيا مراعات حجاب کامل در آن واجب است؟ ج: اصل عکس گرفتن منوط به اجازه شوهر نيست ولى اگر احتمال بدهد که اجنبى عکس او را ببيند و عدم رعايت حجاب کامل منجر به مفسدهاى شود، مراعات آن واجب است. س 1190: آيا براى زنان، ديدن کشتى مردان جايز است؟ ج: اگر مشاهده آن باحضور در ميدان کشتى و بهطور مستقيم باشد و يا آن را بهطور زنده و مستقيم از تلويزيون ببينند و يا به قصد لذت و ريبه بوده و يا در آن خوف ارتکاب گناه و فساد وجود داشته باشد، جايز نيست و در غير اين صورت اشکال ندارد. س 1191: اگر عروس درشب جشن عروسى روپوش روشن و نازکى برسرش بيندازد، آيا جايز است مرد اجنبى از او عکس بگيرد؟ ج: اگر مستلزم نگاه حرام به زن اجنبى باشد جايز نيست، وگرنه اشکال ندارد. س 1192: گرفتن عکس زن غيرمحجّبه در بين محارمش چه حکمى دارد؟ اگر احتمال داده شود که مرد اجنبى آن عکسها را هنگام ظاهر کردن ببيند، حکم آن چيست؟ ج: اگر عکاسى که به او نگاه مىکند و عکس وى را مىگيرد، از محارم او باشد، عکس گرفتن از او اشکال ندارد و ظاهر کردن آن هم نزد عکاسى که او را نمىشناسد اشکال ندارد. س 1193: بعضى از جوانان به تصاوير مستهجن نگاه مىکنند و براى کار خود توجيهات ساختگى ارائه مىدهند، حکم آن چيست؟ و اگر ديدن اين تصاوير مقدارى از شهوت انسان را تسکين دهد و در جلوگيرى از ارتکاب حرام مؤثر باشد، چه حکمى دارد؟ ج: اگر نگاهکردن به آن تصاوير به قصد ريبه باشد و يا انسان بداند که منجر به تحريک شهوت او مىشود و يا خوف ارتکاب گناه و مفسده باشد، در اينصورت نگاهکردن به آنها حرام است و اين که به خاطر آن انسان به حرام ديگرى نمىافتد، مجوّز ارتکاب فعلى که شرعاً حرام است، نمىباشد. س 1194: حضور در جشنهايى که موسيقى در آنها نواخته مىشود و افراد مبادرت به رقص مىکنند، براى فيلمبردارى چه حکمى دارد؟ فيلمبردارى مرد از مجالس مردان و زن از مجالس زنان چه حکمى دارد؟ ظاهر کردن فيلمهاى جشنهاى عروسى توسط مرد، چه آن خانواده را بشناسد و چه آن خانواده را نشناسد، داراى چه حکمى است؟ و همچنين ظاهر کردن آن توسط زن چه حکمى دارد؟ و آيا استفاده از موسيقى در آن فيلمها جايز است؟ ج: حضور در جشنهاى شادى و فيلمبردارى مردان از مجالس مردان و زنان از مجالس زنان در صورتى که مستلزم گوشدادن به غنا يا موسيقى حرام و يا ارتکاب هر عمل حرام ديگرى نباشد، اشکال ندارد. ولى فيلمبردارى مردان از مجالس زنان يا زنان از مجالس مردان اگر مستلزم نظر کردن به ريبه يا مفاسد ديگرى باشد، جايز نيست و همچنين بکارگيرى موسيقى مطرب لهوى که مناسب با مجالس لهو و گناه باشد در فيلمها نيز حرام است. س 1195: با توجه به کيفيت فيلمها (خارجى يا داخلى) و موسيقى که از تلويزيون جمهورى اسلامى پخش مىشود، ديدن و گوشدادن به آنها چه حکمى دارد؟ ج: اگر افراد شنونده و بيننده تشخيص دهند موسيقى که از راديو و تلويزيون پخش مىشود از نوع موسيقى مطرب لهوى مناسب با مجالس لهو و گناه است و يا ديدن فيلمى که از تلويزيون پخش مىشود، مفسده دارد، ديدن و شنيدنِ آنها براى آنان جايز نيست و مجرّد پخش از راديو و تلويزيون حجّت شرعى براى جواز محسوب نمىشود. س 1196: تهيه و فروش تصاوير منسوب به پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) و اميرالمومنين و امام حسين(عليهماالسلام) براى نصب آنها در مراکز دولتى چه حکمى دارد؟ ج: اين کار فىنفسه از نظر شرعى اشکال ندارد به شرط اينکه مشتمل بر امورى که ازنظر عرف، اهانت و بىاحترامى محسوب مىشود نبوده و با شأن آن بزرگان منافات نداشته باشد. س 1197: خواندن کتابها و اشعار مبتذل که باعث تحريک شهوت مىشوند، چه حکمى دارد؟ج: بايد از آنها اجتناب شود.
س 1198: تلويزيونها يا کانالهاى پخش مستقيم ماهوارهاى يک سلسله برنامههاى اجتماعى را به نمايش مىگذارند که بيانگر مسائل اجتماعى جامعه غربى است و به ترويج افکار فاسدى از قبيل تشويق به اختلاط زن و مرد و ترويج روابط نامشروع مىپردازند، بهطورى که اين برنامهها بعضى از مؤمنين را نيز تحتتأثير قرار داده است. ديدن آنها براى کسى که احتمال تأثيرپذيرى او مىرود، چه حکمى دارد؟ آيا اين حکم نسبت به کسى که آن برنامهها را به قصد نقد و بيان نکات منفى آنها و نصيحت مردم به نديدن آنها، مىبيند، تفاوت دارد؟ ج: نگاه به اين برنامهها اگر از روى لذّت بوده و يا خوف تأثيرپذيرى و فساد، وجود داشته باشد، جايز نيست. ولى مشاهده به قصد نقد و آگاه کردن مردم از خطرات و نکات منفى آنها براى کسى که اهليّت آن را دارد و مطمئن است که از آن برنامهها تأثير نمىپذيرد و به فساد نمىافتد، اشکال ندارد، البته اگر مقرّراتى باشد بايد رعايت شود. س 1199: آيا نگاهکردن به موى گوينده تلويزيون که آرايش کرده و سر و سينهاش پوششى ندارد، جايز است؟ ج: مجرّد نگاهکردن چنانچه از روى لذّت نبوده و خوف ارتکاب حرام و فساد در آن نباشد و بهصورت پخش مستقيم هم نباشد، اشکال ندارد. س 1200: آيا ديدن فيلمهاى شهوتانگيز براى فرد متأهل جايز است؟ ج: اگر ديدن آنها به قصد تحريک شهوت باشد و يا موجب تحريک آن شود، جايز نيست. س 1201: ديدن فيلمهايى که راه صحيح نزديکى با زن باردار را آموزش مىدهند، براى مردان متأهل، با توجه به اينکه باعث به حرام افتادن آنان نمىشود، چه حکمى دارد؟ ج: ديدن اين فيلمها که هميشه بانگاه شهوت برانگيز همراه است، جايز نيست. س 1202: نظارت کارمندان وزارت ارشاد بر انواع فيلمها و مجلات و نشريات و نوارها براى تشخيص موارد مجاز آنها، با توجه اينکه نظارت، مستلزم مشاهده عينى و گوشدادن به آنهاست، چه حکمى دارد؟ ج: ديدن وگوش دادن به آنها توسط مأمورين نظارت، در مقام انجام وظيفه قانونى به مقدار ضرورت اشکال ندارد، ولى بايد از قصد لذت و ريبه احتراز کنند و واجب است افرادى که براى نظارت و بررسى گمارده مىشوند از جهت فکرى و روحى زير نظر و راهنمايى مسئولين باشند. س 1203: ديدن فيلمهاى ويدئويى که گاهى تصاوير منحرف کنندهاى دارند، به قصد نظارت و حذف بخشهاى فاسد آنها براى ارائه به ديگران چه حکمى دارد؟ ج: ديدن اين فيلمها اگر به منظور اصلاح فيلم و حذف تصاوير فاسد و گمراهکننده آنها باشد اشکال ندارد بشرط اينکه کسى که اقدام به اين کار مىکند مصون از افتادن به حرام باشد. س 1204: آيا براى زن و شوهر ديدن فيلمهاى ويدئويى جنسى در خانه، جايز است؟ آيا براى فرد مبتلا به قطع نخاع، ديدن اين فيلمها به قصد تحريک شهوت و تمکن از نزديکى با همسرش، جايز است؟ ج: برانگيختن شهوت توسط فيلمهاى ويدئويى جنسى جايز نيست. س 1205: مشاهده پنهانى فيلمها وتصاويرى که طبق قانون دولت اسلامى ممنوع هستند، اگر مفسدهاى نداشته باشند، چه حکمى دارد؟ حکم آنها نسبت به زن و شوهرهاى جوان چيست؟ ج: با فرض ممنوع بودن، اشکال دارد. س 1206: مشاهده فيلمهايى که گاهى در بردارنده اهانت به مقدسات جمهورى اسلامى و مقام معظم رهبرى هستند، چه حکمى دارد؟ ج: واجب است از آنها اجتناب شود. س 1207: ديدن فيلمهاى ايرانى که بعد از انقلاب توليد شدهاند و در آنها زنان با حجاب ناقص ظاهر مىشوند و گاهى بدآموزيهايى نيز دارند، چه حکمى دارد؟ ج: اصل مشاهده اين فيلمها اگر به قصد لذت و ريبه نباشد و موجب وقوع در مفسده هم نگردد، فىنفسه اشکال ندارد ولى فيلمسازان بايد از تهيه و توليد فيلمهايى که با تعاليم ارزشمند اسلامى منافات دارد، خوددارى کنند. س 1208: توزيع و عرضه فيلمهايى که مورد تأييد وزارت ارشاد هستند، چه حکمى دارد؟ همچنين توزيع نوارهاى موسيقى که مورد تأييد وزارت ارشاد هستند، در دانشگاهها چه حکمى دارد؟ ج: اگر فيلمها يا نوارها به نظر مکلّف عرفاً مشتمل برغنا يا موسيقى مطرب و لهوى مناسبِ با مجالس لهو و گناه باشد، توزيع و عرضه آنها و همچنين ديدن و گوشدادن به آنها براى او جايز نيست و مجرّد تأييد بعضى از ادارات مربوطه تا زمانى که نظر مکلّف در تشخيص موضوع با نظر تأييدکنندگان مخالف است، دليل شرعى براى جواز محسوب نمىشود. س 1209: خريد و فروش و نگهدارى مجلاّت لباسهاى زنانه که عکس زنان اجنبى در آنها وجود دارد و براى انتخاب لباس بکار مىروند، چه حکمى دارد؟ ج: مجرّد وجود عکسهاى زنان اجنبى در اين مجلاّت مانع جواز خريد و فروش و بهرهبردارى از آنها براى انتخاب لباس نيست مگر آن که عکسها، به گونهاى باشد که موجب مفسده شود. س 1210: آيا خريد و فروش دوربين فيلمبردارى جايز است؟ ج: خريد و فروش دوربين فيلمبردارى تا زمانى که به قصد استفاده در امور حرام نباشد، اشکال ندارد. س 1211: خريد و فروش و اجاره فيلمهاى ويدئويى مبتذل و همچنين ويدئو چه حکمى دارد؟ ج: اگر فيلمها در بردارنده تصاوير زنندهاى که شهوت را تحريک کرده و موجب انحراف و فساد مىشوند و يا مشتمل بر غنا و موسيقى مطرب و لهوى و مناسب با مجالس لهو و گناه باشند، توليد و خريد و فروش و اجاره فيلمها و همچنين اجاره ويدئو براى استفاده از آن در اين امور، جايز نيست. س 1212: آياگوشدادنبه اخبار و برنامههاى علمى و فرهنگى راديوهاى خارجى جايز است؟ ج: در صورتى که موجب انحراف و فساد نشود، جايز است. نظرات شما عزیزان: [ چهار شنبه 28 فروردين 1392
] [ 10:21 قبل از ظهر ] [ منتظر ] |
|